Cheer Up Mr. Lee

2012

Feature 5

LEE Byeongheon | 2012 | Fiction | Color | HD | 93min 24sec

SYNOPSIS

It is Byeong-Heon’s dream to become a film director. He starts to write scenarios to debut after quitting his production team due to his trouble with the assistant director. A television production team starts to film his daily life and preparation for a documentary film, but he turns out to be the epitome of laziness. He drinks every single day; it takes longer than 8 hours for him to wake up and get his computer to boot; for over an hour, all he does is to come up with the title and the right font design; and he returns to pubs. Beom-Su, who is ahead of his debut as a production director, Seung-Bo, who is also yet to debut as a cinematographer, and Young-Hyeon, an actor who had never had a major role yet, all wrangle over cheap alcohol every other night. Not only that, Byeong-Heon visits his ex-wife and the 2-year-old daughter and makes a mess every time he gets drunk. So the production team loses their interest and ends up calling for an emergency meeting.

DIRECTING INTENTION

Seneca once said, “The one without a hope has nothing to desperate of.” It’s not too far-fetched to say that my life so far has been full of obstacles and frustration. Perhaps such a life is still in progress, but I wanted to nag myself with a well-known proverb that teaches how life without any frustration makes the word “youth” rather clumsy. I wish someone to empathize or even have a little fun watching me nagging myself as he/she would watching a street fight. I would like to say “cheers!” to those who chose to empathize, realizing how much it is necessary to say so to those in their youth.

FESTIVAL & AWARDS

Premiere

DIRECTOR
LEE Byeongheon

LEE Byeongheon

Smell (2009, HD, 12min) 

STAFF

Director LEE Byeongheon
Producer LEE Byeongheon,
Screenwriter LEE Byeongheon
Cinematography NOH Seungbo
Editor MUN Saegyung, YANG Dongyeob
Lighting NOH Seungbo
Music KIM Taeseong, PARK Seokweon
Producer SHIM Sanghyuck
Cast HONG Wanpyo

PROGRAM NOTE

<힘내세요, 병헌씨>는 영화를 만드는, 아니 만들고 싶어 하는 청춘들에 대한 유쾌한 드라마다. 강형철 감독과 함께 <과속스캔들>과 <써니>의 각색을 맡았던 감독의 재치 넘치는 아이디어와 농 짙은 입담은 영화를 즐기기에 충분하게 만든다. 영화는 화장실에서 볼일을 보다가 늦는 바람에 조연출 자리에서 쫓겨나게 된 영화감독 지망생 이병헌의 감독 입봉 도전기를 따라가는 다큐멘터리 ‘인간극장’ 형식으로 전개된다. 다시 말하자면 영화는 휴먼 다큐멘터리의 관습적인 형식을 의도적으로 차용해 영화 만들기의 과정을 투영하고, 더불어 산업의 테두리에서 영화를 제작하는 환경을 비판적으로 반영한다. 결국 영화는 감독 자신이 경험한 영화인으로서의 삶과 고민을 영화를 통해 고스란히 반영하고 있는 것이다. 만나기만 하면 서로를 헐뜯는 지질한 4인조 자칭 영화인들의 부질없는 만담과, 의도와 다르게 점점 변질되어 가는 지난한 감독 데뷔의 과정, 자본과 마케팅의 논리로 쉽게 폄하되는 창작의 의지 등 현실 세계와 너무나도 흡사한 영화 속 상황들은 비록 우스꽝스럽게 그려지지만 그리 유쾌하게만 느껴지지 않는다. 영화의 가장 흥미로운 장치는 다큐멘터리임을 털어놓고 시작한다는 점이다. 영화에 등장하는 주인공들은 대부분 카메라를 보며 인터뷰 형식으로 속내를 드러낸다. 창작 욕구에 사무친 감독은 간혹 다큐멘터리 제작 과정에도 개입하기도 하고, 심지어 제작 스태프들과 충돌을 빚기도 한다. 결국 영화도 실패하고, 영화 만들기를 담는 다큐멘터리도 별 성과가 없다. 오로지 마지막 남는 건 감독의 자유 의지를 통해 완성된, 그리고 네 친구의 꿈과 능력을 담은 작은 단편영화뿐. 과연 관객들이 목격한 진짜 영화는 무엇일까? 병헌이 주인공인 가짜 다큐멘터리일까? 혹은, 완성되지 못한 이병헌 감독의 로맨틱 코미디나 마지막에 붙어 있는 단편영화? 영화의 실체는 어디에도 없다. 대신 배우 이병헌이 살아가는 영화 속 공간과 감독 이병헌이 살아가는 현실 공간이 너무나도 닮아 있다는 냉혹한 현실만 남아 있을 뿐이다.

허욱/서울독립영화제2012 예심위원